Examensarbete för kandidatexamen i Informatik
Välkommen till Pär Erikssons delar av kursen. Min enkla pedagogiska ide' och erfarenhet är att man lär sig mycket genom att lägga ner tid ca 2-4 timmar varje dag på att läsa i kursboken, titta på inspelningar samt skriva av befintlig kodexempel ur boken, inspelningar etc. Gör små förändringar i och av den för att sen testköra och se vad som händer. Ta paus varje timme. Ha en tänkt app för företag, klubb eller förening som du använder dina nya kunskaper på. Där du tänker, hur kan jag tillämpa det nya jag lärt mig på deras app? Jag kör ofta en tänkt liten bilfirma som jag applicerar nya koncept/kunskaper på och skriver koden för.
Veckoplanering - Vad titta på? Vad läsa? Vad göra?
Att läsa
- Oates, B. J. (2006). Researching information systems and computing (Latest edition).
- Swales, J. M., & Feak, C. B. (2012). Academic writing for graduate students : essential tasks and skills (3 uppl.).
Att titta på
- Akademiskt skrivande – så funkar det - Grunderna i akademiskt skrivande.
- Zotero -bra verktyg för att hantera dina referenser - Hur använda Zotero för att spara ner referenser för olika källor samt hur man använder det i word för att lägg till referenser,citeringar, referenslista mm.
Övningar
- Ladda ner Zotero för att hantera din källor/referenser.
- Finna vetenskapliga artiklar till ditt exjobb genom AI verktyget som: Semantic Scholar | Scinapse
- Jag vill att ni börjar och svarar på dessa frågor för att komma närmare problemformulering som sen kan hjälpa er komma på era forskningsfrågor. 1) Vad är problemet/problemen så som ni och uppdragsgivaren ser det? 2) Var finns problemet? Hur uppstår problemet? När uppstår problemet? För vem uppstår problemet? Vilka är konsekvenserna av problemet? 3) Hur skulle tre exempel på problemet se ut? 4) Vem äger problemet? 5) Vad är man mest oenig om när det gäller problemet? 6) Hur skulle er första tänkta lösning på problemet se ut?
- Hitta fem artiklar som liknar ditt/ert arbete: Vilka av dessa artiklar kan du/ni använda i ditt arbete för att få: 1) En teoretisk bakgrund till ditt arbete. Vilken/vilka teorier kan du använda? Varför och hur kan dessa teorier hjälpa dig i ditt arbete? 2) Hjälp med metoder. Vilka metoder kan du använda i ditt arbete, hur kan du anpassa dem till ditt arbete? Varför är dessa metoder bra för ditt arbete? 3) Hjälp med analysmetoder, Vilka analysmetoder kan du använda och hur kan du anpassa dem för ditt arbete? Varför är dessa bra för vårt arbete? 4) Hjälp med att diskutera dina resultat mot. På vilket sätt kan du använda dessa artiklar för att diskutera och jämföra och förklara resultaten av ditt arbete mot? 5) Varför blev resultatet som det blev? Vad beror det på? Vad kan förklaras, diskuteras med och emot teorier ni funnit, vad kan förklaras med valda analysmetoder?
Inlämningar
- Mid term report 25th April at 13:00
Frågor och svar
Formulera ditt svar. Tryck sen på frågan för att se mitt svar. Jämför svaren. Vad för likheter och skillnander ser du? Vad saknas i mitt respektive ditt svar?
Att läsa
- Kom ihåg inlämning av Mid term report 25th April at 13:00.
Att titta på
Övningar
Inlämningar
- Mid term report 25th April at 13:00
Frågor och svar
Formulera ditt svar. Tryck sen på frågan för att se mitt svar. Jämför svaren. Vad för likheter och skillnander ser du? Vad saknas i mitt respektive ditt svar?
Not available
Se spellistaKursnamn: Examensarbete för kandidatexamen i Informatik
Program: Systemvetenskapliga programmet
Beskrivning: Examensarbetet är det avslutande tillfället för studenten att tillämpa grundläggande kunskaper och ytterligare fördjupa sig inom ämnesområdet. Arbetet inleds med att formulera mål för projektet och ta fram en projektplan. Därefter följer arbetet med att genom bl.a. litteraturstudier beskriva bakgrund, samla in data t.ex. genom experiment eller intervjuer, och avslutningsvis genomföra en detaljerad analys och värdering av resultatet.Studenterna tränas att tänka i modeller, att göra medvetna och explicita förenklingar, samt samla in och analysera relevant information.